کد مطلب:210610 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

علم کیمیا
كه بحث از تدبیر و تجزیه و تحلیل اجسام معدنی می نماید كه چگونه می توان اجسام و عناصر را از صورتی به صورت دیگر درآورد و جسم را به نیرو مبدل ساخت چنانچه امروز عمل می كنند و هزار و دویست سال قبل از امام صادق طریقه تبدیل اجسام را به نیرو و ساختن طلا تعلیم فرموده است.



[ صفحه 53]



علم كیمیا كه امروز شیمی می گویند تولید خاصیت طبیعی اجسام معدنی است از صورت طبیعی به صورت تركیبی به نحوی كه یك شخصیت جسمی تكوینی مستقل و مؤثر پیدا می كند.

در علم شیمی خواص و صور را تغییر می دهند فلزی را به فلز دیگری تبدیل می نمایند چنانچه از سنگ ها جواهرات مصنوعی می سازند مثلا زغال سنگ كه پس از پنج هزار سال تخمینا برلیان و الماس می شود با حساب دقیق آن نور و حرارتی كه در مدت پنج هزار سال جذب می كند در مدت چند هزار ثانیه به او می رسانند و جواهر مصنوعی ساخته می شود.

یا علم كیمیا كه میلیون ها نفر عمر خود را روی مبانی آن صرف كردند تا بتوانند فلزی را و مسی را طلا كنند امروز اصول آن حل شد و مفروغ عنه گردید و همان درس كه امام صادق علیه السلام برای تعریف و ساختن طلا تعلیم فرمود امروز در سوئیس بدان رسیدند و ظن قوی بر آن است كه از كتب جابر بن حیان شاگرد امام صادق علیه السلام استفاده كرده به حس و تجربه داروسازی عمل كردند و موفق شدند چنانچه در روزنامه اطلاعات شماره هفتم آذر 1338 درباره موفق شدن به طلا ساختن نوشته بود.